Blog 2 zomerkamp 2023

Vrijdag 14 juli

Wij zijn alweer aangekomen bij dag 4, om deze dag in paar woorden te omschrijven zal ik gaan voor: Warm, lang, mooi. We begonnen onze dag vroeg, heel vroeg… De reis naar Dupnitsa stond op de planning om de drie kindertehuizen daar te gaan bezoeken en te kijken wat de Andreaskerk uit Putten daar voor moois voor de kinderen heeft kunnen doen. De wekker stond op 6:15, want we moesten allemaal om 6:45 aan ontbijt zitten. Na het ontbijt en de gezamenlijke dagopening gingen we bezig met de corvee. Een paar mensen de badkamer schoonmaken, paar de woonkamer, paar de keuken en toen waren we klaar om te vertrekken. Om 8 uur zaten we in de auto voor de 2,5 uur durende reis naar Dupnitsa. Onderweg stopte we eventjes bij een tankstation om even bij te tanken. Figuurlijk dan, onze busjes hadden nog genoeg brandstof. We wachtten daar op George en reden door naar het kindertehuis. Toen we bij het tehuis aan kwamen, stelden alle kinderen zich voor. De kinderen uit alle drie de tehuizen waren hier, aangezien hier de meeste ruimte was om te spelen en te eten. Daarna kregen wij een tour door het kindertehuis. We kregen te zien wat er met het geld die de Andreaskerk vorig jaar heeft ingezameld gedaan is in het kindertehuis. Zo zijn de muren opnieuw geschilderd en zijn er airco’s gekomen, waar de kids daar heel erg blij mee zijn. Verder zijn de badkamers helemaal gerenoveerd. We overhandigden een douchebed, gesponsord door de Andreaskerk. Hiermee kunnen de kinderen met een beperking makkelijker onder de douche. Daarna gingen we lekker spelen met de kinderen. Alle heren gingen fanatiek voetballen en de dames de bal hooghouden. Wat we waren vergeten is dat het in Bulgarije natuurlijk snik heet is, hierdoor waren we na een half uur al uitgespeeld en moesten we flink bijkomen in de schaduw.

We gingen met z’n alle tekenen en de mooiste kunstwerken kwamen eruit. Daarna werd de barbecue aangegooid en gingen we met alle kinderen barbecueën. We aten kip van de BBQ met een koolsalade. Als toetje hadden we watermeloen en een soort cakerol met chocolade. Na het eten was het tijd om te gaan, want ook een bezoek aan de andere 2 kindertehuizen stond op de planning, ze waren allebei op wandelen afstand dus daar gingen we dan. We bezochten de andere 2 tehuizen. Wat mooi was aan het laatste kindertehuis is dat er weinig mensen slapen. Het is gericht voor oudere kinderen. Om voor die kinderen hun zelfstandigheid te stimuleren, en hen te leren hoe ze voor zichzelf moeten zorgen als ze straks 18 zijn, moeten ze alles zelf doen: ze koken, maken schoon en werken aan hun individuele talenten. Zo zat er een tiktoker in het huis, een voetballer en een worstelaar.

Toen we alle kindertehuizen hadden bezocht, gingen we wat leuks doen met de groep. We gingen naar een hele grote berg met mooi uitzicht, de Rila Lakes. We pakten de ski lift omhoog en het uitzicht was geweldig. Er zaten zelfs hier en daar nog flinke hopen sneeuw. Toen kwamen we erachter dat dit gebied bekend staat om hun mooie rivieren en watervallen. Daar gingen we dan, aan de wandel. Maar zonder voorbereiding uiteraard. Melanie liep op haar sandalen, want deze wandeling stond niet op de planning. Na een wandeling van een half uurtje kwamen we bij de eerste rivier, het beeld was wonderschoon en er was zelfs een waterval bij. Hierna liepen we weer terug en deden we nog gezellig een drankje als groep. Daarna was het al 18:00uur en reden we terug naar Roman. Ondertussen stopten we nog even in een dorpje om even lekkere pizza’s te gaan eten. En toen we aan kwamen ging iedereen snel douchen en daarna direct lekker slapen na deze lange en met name hele, hele warme en gezellige dag.

Zaterdag 15 juli

Dan zijn we alweer aangekomen bij de volgende dag, deze dag was de Hollandse dag. We begonnen de dag om 8 uur met ontbijt. Daarna hadden we corveedienst en toen konden we richting het kindertehuis wandelen. Op de planning stond veel klussen, een knutselwerkje, Hollandse spellen en “Hollands eten”. ’s Ochtends werd er druk geklust. Zo is ondertussen al bijna de helft van het hek geschuurd. Binnen werd hard geknutseld. We lazen het verhaal van de vijf broden en twee vissen uit de Bijbel, waarna we hier een passend knutselwerkje bij hadden. De kinderen vonden het erg leuk en waren enthousiast. Toen was het alweer lunch tijd en kregen we een lekker kippenpootje met wat soep en paar aardappeltjes. Na de lunch gingen we weer verder, een andere groep dan in de ochtend ging verder met klussen en er werden oud Hollandse spellen klaargelegd voor de activiteit.

We gingen blikgooien met papier bekers en tennisballen, snoephappen, spijkerpoepen (maar dan met een takje in plaats van spijker) en liepen een parcours met een stuiterbal op een lepel (in plaats van een ei, we wilde namelijk geen voedsel verspillen). Het snoephappen was een groot succes! Toen de avond viel, gingen wij als groep koken voor de kids. Zo moesten we iets makkelijks maken wat de meeste wel lekker zouden vinden. We zijn voor iets gegaan wat niet helemaal Nederlands is, maar wat we wel lekker vinden. Heerlijke rijst met groente en wat stukjes kip erin. Na het hoofdgerecht kon een dessert natuurlijk niet missen. Susanne had stroopwafels meegenomen uit Nederland, dus hadden we ijs met stukjes stroopwafel ertussen. De kinderen vonden het heerlijk. In de avond stond de bingo op het programma. Hier keken de kinderen al dagen naar uit. We hadden een aantal cadeautjes meegenomen uit Nederland en hadden hier in Bulgarije nog wat luchtjes gekocht. Daarna speelden we nog een uurtje met de kinderen en toen gingen we weer naar onze slaapplek, we gingen gezellig nog even met elkaar wat drinken, speelden een spelletje en daarna gingen lekker slapen. Morgen staat een rustig dagje met alleen onze groep op de planning.

Voor een leuke impressie van de avonturen op deze dagen, kan je hier de vlog vinden!