Blog 3 zomerkamp 2023

Zondag 16 juli

Dag 6, een zondag, een vrije zondag. We hadden lekker een zondag voor onszelf. Dus hadden we afgesproken om om 9 uur te gaan ontbijten in plaats van 8 uur. Heerlijk uitslapen eigenlijk. De keuze voor zondag was makkelijk of een stadje bezoeken of lekker de natuur in. We kozen voor die 2e en gingen lekker de natuur in. We gingen naar Teteven en bezochten een mooie waterval daar. Ondertussen was het alweer 1 uur en moesten we ergens lunchen. Een klein probleempje, ons contant geld was op en in de meeste restaurantjes waar we langs kwamen kon je niet pinnen. Dus moesten we paar dorpjes af en zoeken naar een supermarkt of restaurantje. Uiteindelijk vonden we een supermarkt en kocht iedereen wat lekkers. Daarna gingen we door naar Lukovit, naar de grot: “The eyes of God”. In beide busjes werden goede karaoke sessie’s gehouden en voor we het wisten waren we alweer in Lukovit. De grotten staan bekend om 2 gaten (ogen), erg indrukwekkend. We liepen wat rond in de grotten en de jongens klommen hoog in de rotsen. Daarna liepen we de grotten uit en vervolgde we onze weg over gigantisch mooie wandelroutes. We begonnen onze wandel in de volle zon. Na 5 minuten was het al niet uit te houden en was het ploeteren tot het eind. Toen we eindelijk boven aan de berg kwamen kon je een zwembad vullen met ons zweet. We kwamen aan in een hotel en we waren van plan een drankje te doen, maar tot onze verbazing was het verlaten. Er was hellemaal niemand, alleen een zwerf hond. Die besloten we wat water en eten te geven. En toen liepen we weer terug. Gelukkig was er een route over de weg heen wat 10 minuten wandelen was dus we waren met snel bij de bussen. Toen gingen we weer terug naar Roman. Iedereen ging even lekker opfrissen en daarna door naar Vratsa om lekker te gaan uit eten.

Op de terugweg zagen we wat verdwaalde Nederlanders bij de afrit naar Mezdra. De weg richting Sofia was dicht, dus al het verkeer moest door de kleine dorpjes en langs Roman. Dit werd alleen niet heel duidelijk aangegeven. We besloten naast de auto te stoppen en het raampje ging open. Het gezicht van de bestuurder toen Melanie vanuit het Bulgaarse busje in het Nederlands tegen ze begon te praten was goud. Ze volgden ons tot aan het ouderencentrum en vanaf daar had hun google maps de route gelukkig weer opgepakt. Toen we hen een prettiger reis wenste, stopte er ook een Duitser. Ook hij was verdwaald en vroeg waar hij heen moest richting Sofia. Melanie voelde zich een echte Bulgaar toen zij deze drie auto’s de juiste richting op kon wijzen.

Maandag 17 juli

Op de maandagochtend konden de ouderen kleren uit komen zoeken. We waren alleen een beetje vergeten dat we dit hadden afgesproken, dus toen er verbaast kijkende ouderen aan de dichte deur van het ouderencentrum stonden, vlogen we op van de ontbijttafel en sleepten we gauw wat tafels naar buiten. De ouderen waren enorm blij en spraken meermaals hun dankbaarheid uit. Daarna vervolgden we onze dag met klussen en een vijf-kamp met de kinderen. We moesten een sprintje gaan trekken met het klussen, want er waren niet veel dagen meer om te klussen en we waren nog niet erg ver… Dus gingen we met 7 man aan de slag. En ook een aantal ouderen kinderen hielpen maar al te graag met het schuren van de hekken. Ondertussen werden de laatste voorbereidingen getroffen voor het het vijf-kamp en legden we de kinderen uit wat het plan was. We lieten ze in een rijtje van jong naar oud staan en maakte op die manier teams met in elke team kinderen van verschillende leeftijden. De kids waren enorm fanatiek en genoten enorm.

Dinsdag 18 juli

Om 9:00 vertrokken we richting het zwembad in Zverino. De meeste kinderen konden niet zwemmen en een aantal kinderen die net nieuw waren, hadden nog nooit water in een zwembad of de zee gezien. Aan het begin waren de kinderen dus ook nog wat voorzichtig. We lunchten met een tosti en wat frietjes. Na de lunch kwamen de jongeren los en werden we een voor een meerdere keren in het zwembad geduwd. Toen wij ook de Bulgaarse jongeren het zwembad induwde kwam er geen einde meer aan en werd je er elke keer als je er uit wilde klimmen weer opnieuw ingeduwd. Er werd flink gelachen en de middag vloog voorbij!

We gingen met onze groep uiteten in Vratsa, Na het eten vertrok 1 busje terug richting Roman. De anderen gingen naar de cocktailbar. Er werden wat drankjes gedronken en ook de alcoholvrije cocktails vielen in de smaak. Moni en David (onze tolk en haar aanhangsel uit Nederland) gingen met ons mee naar de cocktailbar en we hadden de leukste gesprekken. Hoewel we van tevoren gezegd hadden zo rond 21:30 weer terug te rijden naar Roman, werd het uiteindelijk bijna 00:00 voordat we terugreden. We hadden een gezellige avond, maar daardoor wel wederom een korte nacht…

Woensdag 19 juli

In de morgen gingen we naar de markt met de kinderen. We kochten voor iedereen een pannenkoek, ijsje of mais en de kinderen genoten. Een groepje jongens liet vol trots hun school zien aan Mika en Gernand. In de middag maakte we een knutselwerkje aan de hand van een dagritme kaart, waarbij we aandacht besteedde aan verantwoordelijkheid voor jezelf, met bijvoorbeeld goede mondzorg. De mondzorg van de meeste kinderen is namelijk niet heel goed. Daarna hadden we een voetbal toernooitje georganiseerd. Wederom werd er veel sportiviteit en fanatisme getoond. Prachtig om te zien hoe de kinderen daarin gegroeid zijn in de afgelopen jaren! Er werd samengewerkt en ook de kleintjes werden erbij betrokken.

Ook werden er flink wat meter gemaakt met klussen. Het schuren van het hek was aan de kant van het voetbalveldje nu helemaal klaar en het eerste stuk zowel links als rechts van de ingang stonden in de verf. Hopelijk lukt het ons om morgen de kan van het voetbalveldje in zijn geheel te schilderen en de andere kant te schuren, want morgenmiddag en zaterdag zijn nog de enige dagen dat we kunnen klussen.

We genieten enorm van de glimlachen, knuffels en liefde van de kinderen en vergeten daardoor nogal vaak om de dingen vast te leggen met filmpjes of foto’s… Bij dit prachtige verhaal horen dus iets minder beelden, maar we hebben prachtige herinneringen gemaakt! Klik hier om toch een beeld te krijgen van de afgelopen dagen.